Press "Enter" to skip to content

Malezja rezygnuje z kolejowego projektu wspieranego przez Chiny

Malezyjski minister ds. gospodarki Malezji poinformował w sobotę, że kraj rezygnuje z projektu East Coast Rail Link (ECRL) o wartości 20 miliardowów dolarów, którego wykonawcom miała być firma z Państwo Środka, China Communications Construction Co Ltd (CCCC).

Mohamed Azmin Ali, powiedział na konferencji prasowej, że koszt projektu jest zbyt duży, a jednocześnie zakomunikował, że Malezja z zadowoleniem przyjełaby inwestycje z Chin indywidualnie dla każdego przypadku. “Rząd podjął tę decyzję, ponieważ koszt opracowania ECRL jest zbyt duży i nie mamy takiej zdolności finansowej” – powiedział Azmin. Malezyjski rząd nadal jest w trakcie ustalanie, ile wyniesie opłata karna wobec CCCC za odrzucenie projektu. Same odsetki wyniosłyby pół miliarda ringgitów, czyli około 120 milionów dolarów rocznie. “Nie możemy sobie na to pozwolić na takie wysokie koszty, więc projekt musi zostać rozwiązany bez wpływu na nasze dobre stosunki z Chinami”.

Premier Malezji Mahathir Mohamad powiedział w sierpniu ubiegłego roku, że projekt kolejowy zostanie tymczasowo wstrzymany, jadnak rząd wciąż negocjował warunki z CCCC w sprawie przyszłości linii kolejowej. W sierpniu ogłosił także odwołanie innego wspieranego przez Chiny projektu, gazociągu ziemnego w Sabah, w wschodnim regionie Malezji.

Od czasu objęcia władzy, Mahathir wielokrotnie powtarzał swoje stanowisko odnośnie renegocjacji lub odrzucenia nieuczciwych projektów infrastrukturalnych wspieranych przez chińską stronę, autoryzowanych przez jego poprzednika, Najiba Razaka, którego prawie dziesięcioletnie rządy zakończyły się porażką wyborczą w tle ogromnego finansowego skandalu.

Projekt ECRL jest jednym z największych chińskich projektów podpisanych pod jego sztandarową inicjatywą “Pasa i droga”, a także jednym z największych projektów kolejowych realizowanych przez CCCC. W listopadzie, amerykańska komisja opublikowała raport oceniający ECRL jako drugi pod względem wielkości projekt dotyczący chińskiej inicjatywy Pasa i Drogi według szacunkowych kosztów, około 21,4 mld dolarów za rosyjsko-kazańskim projekcie kolei dużych prędkości w Rosji.

 

Źródło: Asia Nikkei Review © Tekst oryginalny

Podziel się:


Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »