Press "Enter" to skip to content

Chaos w związku z projektem kolejowym w Malezji

Chiny proponowały niemal o połowę niższy koszt realizacji wartego wcześniej 20 miliardów dolarów projektu kolejowego w Malezji, tak aby ocalić główną część infrastruktury w Azji Południowo-Wschodniej. Jednak przyszłość projektu infrastrukturalnego wciąż pozostaje niepewna z uwagi na sprzeczne informacje płynące od malezyjskich ministrów.

Sprzeczne oświadczenia złożone w ubiegłym tygodniu na temat statusu linii kolejowej East Coast Railway Link (ECRL) wskazują na polityczne i dyplomatyczne niezdecydowanie, a także wyzwania stojące przed rządem premiera Mahathira Mohamada w renegocjowaniu umowy.

“Jeśli chodzi o koszty, Chiny zaoferowały znaczną redukcję kosztów, nawet o połowę”, według źródła, na które powołuje się Reuters.

Contractor China Communications Construction Co Ltd (CCCC) zaproponował, że zmniejszy koszty budowy projektu kolejowego o łącznej długość sieci kolejowej wynoszącej 688 km i wartości 16,39 miliardów dolarów, aż o połowę. Wydatki na odsetki i nabycie ziemi miałyby pomóc w skompensowaniu pozostałej części całkowitych kosztów. Pomimo proponowanej obniżki całkowitych kosztów, rząd Mahathira postanowił anulować umowę.

W maju, po dojściu do władzy Mahathir, krytyk chińskich inwestycji w Malezji, obiecał renegocjować lub anulować to, co nazywa “niesprawiedliwymi” chińskimi projektami zatwierdzonymi przez jego poprzednika, Najiba Razaka, i postanowił zawiesić ECRL.

Jednak w środę minister finansów Lim Guan Eng powiedział, że Malezja wciąż prowadzi negocjacje z Chinami.

Ta wiadomość nadeszła kilka dni po tym, jak inny minister powiedział, że rząd postanowił rozwiązać umowę i dzień po tym, jak Mahathir zwrócił się do Chin o zrozumienie planowanego anulowania projektu.

Jak podają źródła podały, negocjacje były i są skomplikowane z powodu zaangażowania zbyt wielu malezyjskich urzędników.

Oprócz ministerstwa finansów, CCCC i jego partner krajowy Malaysia Rail Line (MRL) musieli przedstawić swoje propozycje Daim Zainuddin, doradcy Mahathira, wśród innych urzędników państwowych.

“Każdy ma własny program i patrzy na projekt inaczej … to bardzo osobliwa sytuacja” – podaje jedno ze źródeł.

Daim poprowadził, specjalnie powołaną radę doradczą po dojściu do włazy Mahathira, jednak została ona niedawno rozwiązana. Malezyjskie ministerstwo finansów kierowało zapytania do biura premiera, które nie reagowało natychmiast na pytania. MRL i CCCC odmówiły komentarza. W Pekinie, rzecznik ministerstwa spraw zagranicznych Geng Shuang powiedział w tym tygodniu, że widział raporty o odwołaniu projektu, ale nie był świadomy szczegółów. “O ile mi wiadomo, projekt ten został uzgodniony przez obie strony zgodnie z zasadami rynkowymi opartymi na równości, wzajemnych korzyściach i budowaniu konsensusu” – powiedział. “Strona chińska i malezyjska porozumiały się w istotnych sprawach.” – jednak nie rozwinął tematu wątku.

W środę malezyjski rząd oświadczył, że postanowił przestać komentować projekty, z wyjątkiem tych, które są autoryzowane przez Mahathir’a.

Projekt kolejowy rozpoczął się w 2017 r. w ramach starań o chińskie inwestycje w czasie administrowania Najib, którego prawie dziesięcioletnie rządy zakończyły się porażką wyborczą w obliczu ogromnego skandalu finansowego.

Rosnące koszty, brak przejrzystości i ryzyko, że Malezja mogłaby wpaść w pułapkę zadłużenia, projekt stał się symbolem skandalu administracji Najiba.

W tym czasie opozycja, w której pzrewodniczył Mahathira, oskarżyła Najiba o sprzedaż suwerenności Malezji Chinom.

Źródło: Reuters© Tekst oryginalny.

Podziel się:


Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Translate »